Tα 5 αυτογκόλ του LinkedIn


ή όταν το LinkedIn αρχίζει να σε προβληματίζει ως προς την αποτελεσματικότητά του…

Το LinkedIn τον Ιανουάριο 2013 – και μέσα σε 10 χρόνια από τότε που ξεκίνησε – έφτασε τα 200 εκατομμύρια μέλη, σε περισσότερες από 200 χώρες και σε 19 γλώσσες.  Οι ειδικοί δηλώνουν ότι αυτό είναι μόνο η αρχή και πολύ πιθανό στο μέλλον το LinkedIn να παίξει καθοριστικό ρόλο στην αγορά των ΜΜΕ, των εκλεπτυσμένων διαδικτυακών ημερολογίων και της δημοσίευσης κειμένων (intellectual blogging και content sharing). Η χρήση του LinkedIn οφείλει να γίνεται με επιμέλεια και προσοχή.  Η μπάλα μπορεί να μπει εύκολα στο τέρμα της δικής μας ομάδας, εάν δεν έχουμε υποψιαστεί τα παρακάτω:

LinkedIn vs Facebook

Το LinkedIn είναι ένα δίκτυο καθαρά επαγγελματικό και διέπεται από αρχές που απομακρύνονται κατά πολύ από τη φιλοσοφία χρήσης του Facebook. Δε βάζουμε μη επαγγελματικές φωτογραφίες, δε μιλάμε στον ενικό σε αγνώστους, δε χρησιμοποιούμε αργκό όταν ανακοινώνουμε, δε φλερτάρουμε, δεν ενοχλούμε επαφές (spam) και δεν αποκαλύπτουμε πτυχές της ιδιωτικής μας ζωής που δεν αφορούν τα επαγγελματικά μας. Τέλος, καλό είναι να παρουσιάζουμε εμπεριστατωμένη άποψη για κάποιο θέμα που να συνοδεύεται από επιχειρήματα, εάν θέλουμε να έχουμε εκτόπισμα.

Στόχος μας εκεί είναι να είμαστε ακριβολόγοι, ειλικρινείς και καθαροί, όπως ακριβώς πρέπει να είναι ένα σωστό επαγγελματικό βιογραφικό σημείωμα. Έτσι λοιπόν χρησιμοποιούμε το αληθινό ονοματεπώνυμό μας και παρουσιάζουμε την πραγματική επαγγελματική μας πορεία. Οφείλουμε να έχουμε ένα ολοκληρωμένο προφίλ, γι’αυτό και θα πρέπει να αφιερώσουμε χρόνο και προσοχή για να το χτίσουμε. Τέλος, προσοχή στη χρήση της αγγλικής γλώσσας: το προφίλ μας δεν πρέπει να μεταφραστεί από τα ελληνικά στα αγγλικά, αλλά να δομηθεί από την αρχή στην αγγλική γλώσσα.

1ο αυτογκόλ:  η μη επαγγελματική χρήση του LinkedIn φέρνει τα αντίστροφα αποτελέσματα από αυτά που επιθυμούμε, είτε αυτά έχουν να κάνουν με προβολή των υπηρεσιών  μας, είτε με αναζήτηση εργασίας είτε με δημιουργία επαγγελματικών σχέσεων.

Βέλτιστος αριθμός & ποιότητα επαφών 

Σημαντικότερη από τον αριθμό των επαφών είναι η ποιότητά τους. Το άγχος που μπορεί να μας έχει καταβάλει για να κάνουμε +1 επαφή έτσι ώστε στο προφίλ μας να φαίνεται ο αριθμός τους, ίσως  το αποβάλουμε, αν συνειδητοποιήσουμε ότι μετά τις 499 επαφές ο αριθμός θα συνεχίζει να δείχνει 500+  connections”, ακόμα και αν φτάσουμε το ταβάνι. Το ταβάνι που έχει θέσει το LinkedIn είναι οι 30.000 επαφές και οι 3.000 προσκλήσεις που μπορεί ο καθένας μας να στείλει. Πέρα από το ότι αποφεύγεται η ενόχληση από αγνώστους, με το όριο αυτό προστατεύεται η ποιότητα. Ποιος μπορεί άλλωστε να γνωρίζει 30.000 ανθρώπους;

Το κατά πόσο είναι αυθεντικές οι επαφές μας στο LinkedIn είναι ένα ζήτημα. Πολλές φορές θέλουμε να κάνουμε επαφή άτομα μόνο και μόνο επειδή έχουν όνομα στην αγορά, χωρίς να τους γνωρίζουμε. Το να είμαι όμως μία από τις 500+ επαφές του κυρίου Τάδε πόσο θετικό μπορεί να είναι για το προφίλ μου; Και σίγουρα το άτομο αυτό δεν θα θυμάται ότι είστε επαφή του, σε περίπτωση που σκεφτόσασταν να χρησιμοποιήσετε το LinkedIn σαν πρόλογο σε μια ευκαιρία γνωριμίας. 

Επειδή δεν μπορείς να καταλάβεις εάν κάποιος πραγματικά γνωρίζει τους ανθρώπους με τους οποίους είναι συνδεδεμένος, αυτόματα η αξιοπιστία του μέσου σε αυτό το σημείο είναι υπό αμφισβήτηση. Οι δημιουργοί του LinkedIn έχουν προσπαθήσει να παρέμβουν με το να σου ζητούν να δηλώσεις από πού γνωρίζεις κάποιον. Στην πραγματικότητα όμως υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να μπεις στο δίκτυο επαφών κάποιου που δε γνωρίζεις.

2ο αυτογκόλ:  στο LinkedIn  δε βρισκόμαστε για να ικανοποιήσουμε τη ματαιοδοξία μας για το μέγεθος του δικτύου επαφών μας και για το πόσα στελέχη ”celebrity” έχουμε ως επαφές. Είναι ένα επαγγελματικό δίκτυο, όπου δεν παίζουμε με τις εντυπώσεις, αλλά με την αποτελεσματική και ποιοτική παρουσία μας εκεί.


Endorsements

Με αρχική πρόθεση να παρέχουν τη δυνατότητα να μπορεί κάποιος να αποκτά μεγαλύτερη φερεγγυότητα ως επαγγελματίας, οι υπεύθυνοι του LinkedIn προχώρησαν στη δημιουργία του εργαλείου «endorsements» (endorsement= επικύρωση). Τα νούμερα είναι εντυπωσιακά: 58 εκατομμύρια επαγγελματίες στους οποίους δόθηκαν endorsements και 18 εκατομμύρια που έδωσαν endorsements μέχρι σήμερα, κάτι που δείχνει την ορμή της νέας λειτουργίας και την επίδραση που έχει στον τρόπο με τον οποίο οι επαγγελματίες χειρίζονται την επαγγελματική τους εικόνα.

Τους τελευταίους μήνες παρουσιάζεται ιδιαίτερα μεγάλη αύξηση στη χρήση των «endorsements» ανάμεσα στους Έλληνες χρήστες του LinkedIn. Προσοχή όμως γιατί δεν μπορούμε να επικυρώσουμε τις δεξιότητες κάποιου που δεν γνωρίζουμε επαγγελματικά. Έχει την ίδια μηδενική αξία όπως όταν βάζουμε στο βιογραφικό μας σύσταση από κάποιο συγγενή ή φίλο μας.

3ο αυτογκόλ: η αλόγιστη χρήση του εργαλείου των endorsements που δίνουμε αλλά και που παίρνουμε, μειώνει την αξιόπιστη παρουσία μας στο μέσο.


Ανακοινώσεις

Η συχνότητα με την οποία μπορεί ένας επαγγελματίας να αναρτά ανακοινώσεις είναι και αυτό ένα θέμα προς συζήτηση. Για παράδειγμα, η ανάρτηση μηνυμάτων τρεις φορές την ημέρα από επαγγελματία του χώρου του μάρκετινγκ, και μάλιστα μηνυμάτων το περιεχόμενο των οποίων πολλές φορές δεν αφορά το κοινό που τα βλέπει, κάθε άλλο παρά ειδικό στο μάρκετινγκ τον κάνει.



4ο αυτογκόλ: όσο περισσότερο θόρυβο κάνουμε με τις αναρτήσεις μας τόσο περισσότερη σύγχυση προκαλούμε για την επαγγελματική μας εικόνα.


Μηνύματα Ταχυδρομείου “Inbox”

Η αποστολή διαφημιστικών μηνυμάτων στο ταχυδρομείο των επαφών μας στο LinkedΙn μπορεί να θεωρηθεί και αυτή αυτογκόλ. Το να κάνει κάποιος συλλογή από επαφές στο LinkedΙn και στη συνέχεια να τους «σπαμάρει» με μηνύματα, δεν τον κάνει επαγγελματία. Πρόκειται για παρεμβολή με βίαιο διαδικτυακά τρόπο και ως εκ τούτου δεν είναι τίποτε άλλο παρά όχληση. Το LinkedIn είναι έτσι και αλλιώς ένα μέσο έμμεσης διαφήμισης και προβολής του επαγγελματικού μας εαυτού. Η αποτελεσματικότητά του έγκειται στο πώς η συμπεριφορά μας εκεί αυξάνει την αναγνωρισιμότητάμας και το κύρος μας ως επαγγελματίες.

5ο αυτογκόλ: δεν επιτυγχάνουμε τους επικοινωνιακούς μας επαγγελματικούς στόχους εάν στέλνουμε διαφημιστικά μηνύματα στο inbox  των επαφών μας.


Συμπέρασμα

Τελικά η αξιοπιστία μας ως επαγγελματίες είναι πολύ εύκολο να χαθεί μέσα από τα παραπάνω αστοχήματα. Για το λόγο αυτό χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί στον τρόπο με τον οποίο βρισκόμαστε και τοποθετούμαστε στο πολύ χρήσιμο και δυνατό αυτό μέσο επαγγελματικής δικτύωσης. Όπως και στην περίπτωση του ποδοσφαίρου, το αυτογκόλ ακυρώνει όλη τη στρατηγική, τον κόπο και τις προσπάθειες της ομάδας μας. Ας απομακρυνθούμε από τη συναισθηματική εμπλοκή μας με την εικόνα μας και ας σκεφτούμε: η δική μας παρουσία στο LinkedIn πόσα αυτογκόλ έχει βάλει;
Χρήσιμα:


Πολύ ενδιαφέρον συσχετισμός ανάμεσα στον αριθμό Dunbar και του αριθμού δικτύου φίλων στα κοινωνικά δίκτυα: http://ecynical.blogspot.gr/2009/03/dunbar.html
http://www.economist.com/node/13176775?story_id=13176775


+ There are no comments

Add yours